De situatie in de fictieve missie is gespannen: Russische strijdkrachten hebben de vliegvelden rond Tbilisi in handen gekregen en bereiden zich voor op een opmars richting de Georgische hoofdstad. Dagelijks vertrekken transportvluchten vanuit Rusland om militair materieel aan te voeren. Ook vanmiddag staat er een vlucht gepland, zo meldt de inlichtingendienst. Aan onze vierkoppige F-16 flight de opdracht om deze toestellen te onderscheppen en uit te schakelen. De transportvliegtuigen worden geëscorteerd door twee MiG‑29 Fulcrums, terwijl een onbekend aantal Russische jagers paraat staat om in te grijpen zodra er een aanval wordt ondernomen.
Start van de missie
Na de melding dat drie Il‑76 Candid transporttoestellen gereedstaan voor vertrek, krijg ik als flight lead samen met mijn drie wingmen de opdracht onmiddellijk te starten. Onze F‑16’s zijn zwaar bewapend: vier AIM‑120 AMRAAM’s voor langeafstandsluchtdoelen, twee AIM‑9 Sidewinders voor korte afstand, en uiteraard het M61 Vulcan boordkanon volledig geladen. Tot de tanden toe bewapend rollen we de strijd in.
Volgens de versnelde procedures starten we de motoren, taxiën naar de baan en stijgen één voor één op. In eerste instantie houden we een gematigd tempo om de formatie te sluiten, waarna we versnellen richting het vijandelijke luchtruim. Naverbranders blijven uit: brandstofbesparing is cruciaal, want de vlucht naar de Russische formatie duurt zeker twintig minuten.

Situatiebeeld via AWACS
Onze AWACS E‑3 Sentry is inmiddels “on station” en geeft de eerste meldingen door. Omdat er ook andere NAVO‑F‑16’s in het gebied patrouilleren, is identificatie van elk radarcontact essentieel. Niet elk spoor is vijandelijk.
Dan meldt AWACS dat twee toestellen zich losmaken van de Russische formatie en koers zetten naar ons. Het zijn vrijwel zeker de MiG‑29’s die de transportvliegtuigen moeten beschermen. Via de radio geef ik als flight lead het bevel tot interceptie. Helaas laat DCS niet toe om AI‑wingmen afzonderlijk opdrachten te geven, waardoor drie van onze F‑16’s direct afstormen op de vijandelijke jagers. Ik besluit mij te concentreren op de Il‑76’s die in strakke formatie richting Tbilisi vliegen.
Aanval op de transportvliegtuigen
Ik schakel de naverbranders in en klim naar grotere hoogte om optimaal bereik te krijgen voor mijn AMRAAM’s. Terwijl ik mijn HUD in de gaten houd, komt het bericht binnen dat beide MiG‑29’s inmiddels zijn neergehaald door mijn collega’s. Het directe gevaar is geweken, maar Russische versterkingen zijn onderweg. Tijd om door te pakken.
Wanneer mijn HUD aangeeft dat ik binnen effectief bereik ben, selecteer ik het eerste transporttoestel, druk de rode knop in en meld “Fox Three” over de radio. Kort daarna lock ik het tweede toestel en vuur opnieuw. Een inslag is zichtbaar bij het eerste Il‑76‑toestel, maar het blijft doorvliegen. Met vier motoren kan het blijkbaar nog enige tijd luchtwaardig blijven. Ik lanceer een tweede AMRAAM en kort daarna ook op nummer twee. Beide toestellen verdwijnen van de radar – vernietigd. Het derde transporttoestel wordt geraakt door mijn wingmen, maar keert onmiddellijk om richting thuisbasis en is te ver weg om nog te achterhalen.

Terug naar de basis
AWACS meldt dat nieuwe vijandelijke jagers onze richting uitkomen. Met beperkte brandstof en verschoten raketten is een nieuwe confrontatie onverstandig. Ik roep mijn flight via de radio op tot RTB – Return to Base. De eerste tien minuten vliegen we op hoog tempo om binnen het beschermingsgebied van een NAVO‑patrouille te komen. Daarna verlagen we de snelheid en zetten koers naar onze thuisbasis. Eén voor één landen we veilig... Missie geslaagd.

Voor wie de missie ook wil vliegen. Het is de missie Coiled Viper die meekomt met de F-16C in DCS.